×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار تولید ملی

تدوین مدلی برای جهت دهی به عادات خرید کالای ایرانی شهروندان مقیم شهر تهران

چکیده:

دراین پژوهش منظور از عادات خرید، رفتارهای مصرف‌کننده در مورد عادات انتخاب محصول ، زمان، تکرار و چگونگی خرید یا عدم خرید یک محصول توسط افراد است. به عبارتی دیگر عادت خرید فرآیند تصمیم‌گیری خریدار در مورد انتخاب یا عدم انتخاب محصولات بر اساس عادت و بدون تحقیق مجدد و تکرار روش و مکان خرید بر پایه تکرار می‌باشد. بدیهی است در عادات خرید مصرف‌کننده‌ها عواملی چون عوامل محیطی اعم از خرد وکلان مانند عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل تکنولوژیک و… موثر می باشد بنابراین عادات خرید مردم نقاط مختلف دنیا دارای تفاوتی عمده با یکدیگر می باشد. با عنایت به اینکه تاکنون تحقیقی درباره عادات خرید در ایران انجام نشده بود در این تحقیق ، بررسی‌های انجام شده در باره عادات خرید ملت‌های دیگر و شاخص‌های موثر در آن ها بررسی گردید و شاخص‌های مهم‌تر که اشتراک بیشتری داشتند استخراج شد.سپس این شاخص ها با استمداد از نقطه‌نظر خبرگان این زمینه (اساتید دانشگاه، مدیران وزارت بازرگانی، صاحب نظران مذهبی و..) و با استفاده از روش دلفی، بررسی شد تا شاخص‌هایی که همخوانی بیشتر با فرهنگ ملی و دینی ایران و علی‌الخصوص شهروندان تهرانی دارند ،استخراج گردیده و نسبت به تدوین مدل مطلوب عادات خرید مورد تایید برای شهروندان تهرانی اقدام گردید. با عنایت به این‌که این تحقیق در پی شناسایی الگوی عادات خرید مصرف‌کنندگان بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل مصرف‌کنندگان استان تهران بودند از بین آن‌ها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 500 نفر(بر حسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی پرسشنامه بر اساس نظر جمعی از اساتید دانشگاه پیام نور تهران تایید‌گردید. سپس جهت تعیین پایایی پرسشنامه تعداد 30 پرسشنامه در بین مشتریان پیش‌آزمون شد. مقدار آلفای کرونباخ عددی بیشتر از 80/0=? نشان داد که وسیله تحقیق از قابلیت بالایی برای جمع‌آوری اطلاعات برخوردار است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که عادات خرید مردم استان تهران را می‌توان در 10 عامل خلاصه‌کرد که عادات خرید مصرف‌کنندگان را در یک الگوی عاملی و بر اساس اطلاعات 33 گویه نشان می دهد. در انتهای مقاله نیز پیشنهادهای کاربردی برای برنامه ریزان ارائه شده است.

دراین‌باره بیشتر بخوانید:
بررسی تاثیر خط مشی های موضع یابی استراتژیک در ارتقاء جایگاه کالای ایرانی در بازار (موضع یابی محصولات جانبی رایانه با نشان تجاری ایرانی “فراسو” در مراکز تجاری شهر تهران)



دسترسی به پایان‌نامه:

Download Now

  1. LiexExavize
  2. PrieroMedge

    hydroxychloroquine hydroxychloroquine and covid

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.