×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار تولید ملی

عمق ساخت داخل؛ قطعه مغفول در حوزه تولید ملی
سید امیررضا فغانی

چندین سال است که ایرانیان اولین بحث سیاستی که بعد از دیده بوسی های لحظه تحویل سال می شنوند «تولید داخل» است. «رونق تولید»، «حمایت از کالای ایرانی»، «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» و شعارهایی با این محتوا در چند سال اخیر تمرکز بالاترین جایگاه سیاست گذار کشور بوده است. در پس همه ی این شعارها عنصر حمایت مردم از کالای ایرانی وجود دارد چراکه اشتغال با تولید بوجود می آید و تولید با حمایت و یا همان خرید ادامه پیدا می کند.

حالا یک ایرانی که حمایت از کالای ایرانی را از ابتدای سال می شنود، شبکه های تلویزیونی از آرم شبکه گرفته تا برنامه های متفاوت را درحال ستایش از خریداران کالای ایرانی میبیند تصمیم می گیرد که در اولین مراجعه به فروشگاه سبد خود را از کالای ایرانی پر کند. کمی به عقب بر می گردیم ، فلان برند کره ای که حدودا 80 درصد داخل ایران تولید می شود و دیگر برند از همان کالا که نامی ایرانی دارد اما فقط مجموعه ای از قطعات خارجی است که در ایران مونتاژ می گردد و سهم ایران از تولید آن 20 تا 30 درصد است را در نظر بگیرید؛ با فرض این دو کالا به فروشگاه برگردیم، جایی که یک ایرانیِ مصمم قصد حمایت از تولید داخلی کشورش را دارد، مشخصات کالا را بررسی میکند هردو «made in iran« هستند اما نام یکی کالا ایرانی و نام دیگری خارجی است؛ اینجاست که خریدار با نیت خالص کالایی با نام ایرانی و با تعریف «made in iran» از فروشگاه خریداری می کند اما غافل از اینکه به آنچه در نیت داشته است نرسیده و به تبع نتیجه ای که انتظار داشته است را بدست نمی آورد و عیب های احتمالی یک کالای مونتاژی را به پای ایرانی بودن می گذارد.

از طرف دیگر تمام دستگاه و نهادهای حکومتی باید تحرکاتی در جهت این سیاست داشته باشند و به حمایت از کالاهای ساخت داخل بپردازند، همانطور که امروزه و در اعطای تسهیلات بانکی و مجموعه ای از امکانات دولتی تلاش می شود تولیدکنندگان داخلی در اولویت باشند اما در بهترین حالت همه ی شرکت ها به طور یکسان از این امکانات بهره مند می شوند درحالیکه کالایی با مقدار بیشتری از زنجیره تولید داخلی باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

«ارزیابی عمق ساخت داخل کالا» طرحی است که بر اساس آن میزان داخلی بودن کالا ها را مشخص می کند و بر این اساس خریدار و حمایت کننده دولتی تصمیم دقیق تری خواهند گرفت و اینگونه حمایت ها تاثیر مثبت بیشتری بر گسترش تولید داخلی و به تبع آن اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی و ده ها معیار اقتادی دیگر خواهد داشت.

واجب تر از حمایت!

سیاست حمایت از تولید داخل منحصر به ایران نیست بلکه حتی کشوری مانند آمریکا نیز بر آن تاکید دارد اما همانطور که اشاره شد این سیاست قطعات دیگری دارد که یکی از مهمترین آنها ارزیابی عمق ساخت داخل است. اگرچه ایران با توجه شرایط ویژه اقتصادی نیاز به تکمیل هرچه سریع قطعات این پازل دارد اما هنوز به طور جدی در این عرصه وارد نشده است. در همین حال برخی کشورها از جمله کشورهای منطقه اقدام به اجرای این طرح کرده اند که به معرفی اجمالی دو نمونه از آنها می پردازیم:

شورای رقابت و مصرف استرالیا: در این کشور ادعای اینکه یک کالا ساخت کدام کشور است مشمول استاندارهای سخت گیرانه ای است به طور مثال اگر کالایی که وارد این کشور شده ساخت ایران معرفی شود باید اثبات شود که این کالا واقعا در ایران تولید شده که به این جهت شورای رقابت و مصرف این کالاها را ارزیابی می کند.

برنامه ارزش درون کشور (IN COUNTRY VALUE) در کشور های حاشیه خلج فارس: این برنامه که کشور های امارات، عربستان و عمان از پیشتازان آن محسوب می شوند با ارائه جداول، مستند و خط مشی های مشخصی سرمایه گذاران خارجی به خصوص در بخش نفت .و گاز را ملزم می کند که از مواد اولیه، زنجیره های تامین و نیروی متخصص همین کشور ها برای انجام پروژه ها استفاده کنند.

حال و روز «عمق ساخت داخل» در ایران

«قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات»:

این قانون که در اردیبهشت ماه سال 1398 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده به طور مشخص لزوم اجرای این طرح را متذکر شده است:

  1. در جزء (1) بند الف ماده (4) این قانون آمده است «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است از محل اعتبارات داخلی و با استفاده از سامانه های موجود، سامانه متمرکزی را جهت درج فهرست توانمندی های محصولات داخلی ساماندهی کند» این سامانه که اکنون با نام «توانیران» شناخته می شود از یک سو درگاهی است برای نهادهای حکومتی که نیازهای خود را اعلام کنند و از سوی دیگر شرکت ها توانمندی های خود را در این زمینه ها اعلام می کنند تا نیازهای داخلی توسط توانمندی بومی تامین شود.
  2. جزء (3) بند الف ماده 4 تصریح دارد « وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است عمق ساخت داخل محصولات داخلی و نصب برچسب نشان دهنده درصد عمق ساخت داخل بر  روی محصولات را حداکثر طی دوره دوساله تعیین و در سامانه موضوع جزء(۱) این بند درج کند» لذا این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اگر چه جزء یک ماده 4 اخیرا عملیاتی شد اما قلمرو آن بیشتر دربرگیرنده نهادهای حکومتی است و از طرف دیگر فقط حمایت از تولیدکنندگان به وسیله خرید دولت از آنها را شامل می شود و باید با جزء (3) که تعیین عمق ساخت داخل است کامل گردد.

درک این اهمیت از سوی بنیاد ملی نخبگان

اهمیت این موضوع به قدری حیاتی بوده است که موضوع یکی از هسته های مسئله محور بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و جمعی از مستعدین این سازمان با درک اهمیت این مسئله در قالب جشنواره شهید احمدی روشن طراحی سامانه اعتبارسنجی عمق ساخت داخل کالاهای ایرانی را آغاز کرده اند که امید است با بهره برداری از این سامانه مزایای آن موجب حمایت از تولید و اشتغال ملی شود و این پازل مهم که در راستای سیاست های راهبردی کشور است هرچه زودتر کامل گردد.

  1. عبداله سپهوند

    بسیار عالی

  2. ازغدی

    جالب بود

  3. Louiseawaby

    hydroxychloroquine malaria hydroxychloroquine over the counter where to buy chloroquine

  4. Normanemeks

    hydroxychloroquine generic hydroxychloroquine tablets

  5. TimothySak

    hydroxychloroquine and covid ncov chloroquine

  6. LiexExavize
  7. SidTaupe

    provigil side effects modafinil 200mg – provigil online

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.